Jak vyzrát na “Europivo” od superstroje HGB.

Máte rádi pivo? Poznáte rozdíl, mezi pivem uvařeným na konkrétní stupňovitost, například 12° a pivem uvařeným jako 19°, které je doředěné vodou na 12°? Ano, i taková zvěrstva se v českých pivovarech dějí.


V patnáctém století v Praze za ředění piva topili sládky ve Vltavě, dokonce i ruce jim za pajcování piva sekali. Pokud ale nebyl hříšný sládek odsouzen k vodnímu mučení či utnutí hnátů, vysloužil si dočasnou a při opakování doživotní ztrátu živnosti! Dodržování tradičních výrobních postupů, by nemělo být výsadou jen malých a středních pivovarů.

Bohužel, českou kotlinu opanují koncerny, kterým už dávno pomáhá při vaření piva a to významou měrou, HGB. High Gravity Brewing je technologie, která umožňuje naředit pivo vodou. A tak sládek uvaří osmnáctku a HGB z ní naředí dvanáctku, desítku i osmičku. Takto je ale  poškozována sama podstata a chuť piva! Původní význam HGB byl však ušlechtilý. Zachraňovat sládky, když se při vaření spletli o nějakou tu desetinu a místo čisté dvanáctky jim vznikala piva vyšší stupňovitosti – třeba 12,3 % EPM (extraktu původní mladiny v hmotnostních procentech). Pomocí zařízení HGB byla odchylka lehce napravitelná a pivovary si nezadělaly na daňové problémy, související se stupňovitostí piva.

Velmi se mi líbí blog, který napsal Roman Holoubek. Ten budoucnost přibližuje hororovým avšak uvěřitelným způsobem:
„Vezmi cukr a barvivo, nařeď to vodou, pusť tam něco kysličníku a za týden vypusť mezi žíznivce. A s podporou blábolů o kamarádech a správných partách dodej příběh o poctivosti a tradici, zkušených sládcích a nejlepších surovinách. Pak můžeš vyrábět za desetinu oproti všem poctivým hlupákům.“
Nesmysl, nebo vizionářství? Ten hoch má pravdu! Racionalizace ve velkých pivovarech jde stále kupředu a sládkové jsou tlačeni ke stále ekonomičtější výrobě.

V letošním roce 2010 se chystá další vlna zdražování piva. Pivovary do jeho ceny promítnou zvýšení DPH. Cena „průměrného“ půllitru půjde nahoru přibližně o korunu. Jasný signál k tomu, abychom si uvědomili, jestli jsou pro nás europiva od Heinekena nebo SABMillera tím co bychom měli pít. Já si připlatím 5 korun a podívám se na značky mimo obří koncerny. Třeba Opat, Rychtář, Trubač nebo Sv. Norbert.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top