User friendly je termín, který velmi obecně popisuje stav webových prezentací. Ve své podstatě znamená, že na daném webu najdete to, co hledáte! Obvykle se k tomu cíli vašeho hledání (produktu, informacím, fotografiím, videu, otevírací době…), dostane co nejrychleji a na minimální počet kliknutí. Tak by to mělo být.
Věřte, že tahle „jednoduchost“ něco stojí. Peníze. A nemalé. Dokazuje to mnoho společností jejichž jedinou a hlavní náplní práce je testování webových stránek. Jistě že jen těch, které jim zadá klient. Výsledkem je pak uživatelsky jednoduchý portál, kde se neztratíte. Všechno najdete, je to i česky a všemu rozumíte. Nezabloudíte do slepé uličky.
V projektu T-mobilu a British Airways se však nic takového nekonalo. Bohužel. Asi testovalo pár kolegů v kanclu, až někdo řekl: „OK Béďo, odpal to kliošum!“ Přišla mi totiž SMS, od T-mobilu, že mohu letět kamsi do světa se slevou 3000,-, nebo do Londýna se slevou 600,- Jen je potřeba zadat kód a podívat se na link kde je více informací.
Na linku více informací bylo, ale v podobě obsáhlého anglického textu. Aha, dobře, kampaň pro čechy je anglicky. (-50% uživatelů. Zavřou, dál nejdou.) „Hele, tady vpravo je language!“ Změním si jazyk! No jo, jenže první co musím, je vybrat zemi ve které jsem. Proč? Mohu být přece v Německu a chtít vidět text česky, ne? No dobře, vybral jsem ČR. V políčku pod country je language. Otevřu ho. Nabídka je: Ruština, angličtina, polština, maďarština, němčina. Čeština tu není. Dám OK a mám bílou obrazovku – slepou uličku. Křížek. Konec. Dál nejdu, nikam neletím, moje prachy nedostanou.
Další minutu trvalo napsat tento článek.
P.S. Asi to nebyl Béďa. A možná ani spolupráce s angličanem není ideální. Výsledkem je však zparchantělá kampaň, ve které nutí uživatele přemýšlet. Uživatel ale nepřemýšlí, uživatel jedná! Křížek.