A tak se osm pánů dohodlo, že odpověď naleznou v degustaci a začali shánět vzorky. Dodali do degustace drahé značky i vodky levnější avšak známé, v cenovém rozpětí od 12,50 Kč do 72 Kč za velkého panáka v nákupních cenách.
Fakta o vodce:Vodka je světově nejprodávanější lihovina. Pásmem velké produkce a konzumace vodky jsou skandinávské země, pobaltské státy, Polsko, Ukrajina, Bělorusko a Rusko. Po roce 1950 začala velká obliba vodky v USA. Podle zákonné definice v USA je vodka neutrální lihovina bez zřetelných znaků chutě, vůně a barvy. EU přijala v roce 2007 zákon, že vodka je lihovina vypálená z obilí nebo brambor. Obvyklý obsah alkoholu ve vodce je 40%. Na kvalitu vodky mají vliv použitá surovina pro destilaci, opakování destilace, filtrace vypálené vodky a kvalita vody. V České republice je nejznámější značkou Pražská vodka, dále následují Stolichnaya a Finlandia. |
Výběr šestnácti vodek nebyl absolutně reprezentativní, na některé značky se prostě nedostalo. Nad akcí převzala záštitu První pivní extraliga, která pravidelně degustuje české světlé ležáky. Tím byla zaručena regulérnost degustace.
Průběh anonymní degustace
Vodky byly rozděleny do dvou skupin po osmi vzorcích, degustační večery byly dva. Vzorky označené čísly byly vychlazené na teplotu +3°C až +5°C v prvním kole, ve kterém měli degustátoři jen deset minut na ohodnocení. V druhém kole se hodnotily vodky při teplotě + 15°C, tam byl čas degustace neomezen a vodky byly označeny jinými čísly.
Kritéria hodnocení byla: čirost, vůně, chuť a především, k charakteru konzumace vodky, pocit po napití. Stupnice 1 mimořádně dobrá až 9 mimořádně špatná. Ochutnat a zodpovědně ohodnotit šestnáct malých panáků bylo tak akorát v silách degustátorů. Po bleskové první sadě osmi vychlazených vodek musel technický vedoucí degustace pan Jiří Stehlíček, který poskytl pro degustaci prostory své restaurace První Pivní Tramway na Spořilově, důrazně nabádat degustující ke kázni.
Výsledky
Rozdíly ve vnímání senzorických vlastností se více projevily při hodnocení vodek pokojové teploty. Ve studené degustaci jasně dominovala ruská Beluga Noble Vodka, celkově skončila na druhém místě. Vodku Helsinki vyráběnou v České republice ve finské licenci, ohodnotili degustátoři lépe při pokojové teplotě. Vodka Helsinki měla také velmi dobrý poměr cena/kvalita 15,90 Kč za velkého panáka a skončila na třetím místě. Vítězem se stala slovenská vodka Goral. Tu zakoupil jeden z degustátorů na čerpací stanici na Slovensku, „aby tam bylo také něco ze Slovenska“, jak řekl.
Z výsledků je zřejmé, že vysoká cena a exkluzivní lahev nejsou zárukou výjimečného chuťového zážitku. Na posledním místě skončila anglická vodka Chase, ověnčená několika prvními místy ze světových degustačních soutěží.
Také drahá vodka Belvedere nijak degustátory nenadchla. Jak řekl polský degustátor Mirosław Jaśinski, tato značka původem z Polska byla dříve běžnou vodkou, ale francouzská společnost Belvedere S.A, která skoupila v bývalé východní Evropě několik zajímavých vinařství a lihovarů, z ní udělala vodku cenově i reklamně exkluzivní, prodávanou především v USA. Takže pánové, pokud chcete mít ve svém baru sekci vodek na úrovni, výsledky degustace vám mohou napovědět.