Pivovar Prazdroj, výrobce piva Pilsner Urquell, začal téměř ve vší tichosti vyrábět nové pivo. Jmenuje se Fénix a jedná se o nové netradiční pšeničné pivo. Jak říkají oni. Díky použití pšeničného sladu, pomerančové kůry a špetky koriandru prý vyniká lehčí chutí a svěžím aroma. Bohužel nevyniká marketingem.
Začněme ale od začátku. Fakt, že bude Prazdroj vařit nové pivo, se interně rozhodlo téměř před dvěma lety. 21. října 2011 se pak objevuje ucelenější, ovšem do jisté míry zavádějící informace . Únor 2012 je ve znamení finišování. Staví se webové stránky a marketing plzeňského Prazdroje jede na nejvyšší obrátky. Tedy, měl by jet…proč tedy ten řemen spadnul?!
Slavné představení piva Fénix proběhlo ve středu 29. února 2012 v noci na Strahově. Na odvětrávacích věžích strahovského tunelu ožil díky technologii videomapping bájný pták Fénix. Podívanou sledovalo několik tisíc lidí. Zpravodajské servery použili termíny jako „unikátní podívaná“. Unikátní byla právě díky použití technologie videomappingu. Jinak ona animace moc srozumitelná nebyla. Posuďte . Podle článku ambasadora plzeňského Prazdroje Romana Urbánka s názvem: „Fénixovo první přistání“, byli na tuto podívanou pozváni především ambasadoři. Tedy lidé, kteří s Prazdrojem více než sympatizují. Pan Urbánek píše: “Jak už napovídaly plné autobusy supící na známý vrch s bývalým spartakiádním stadionem, zájem byl obrovský. Pod větracími věžemi svítil do dálky oranžový stan a dlouhý výčep jen stěží dokázal rozdávat první načepované pohárky s tak očekávaným pivem.”
Jakkoli považoval Prazdroj ono představení za bombastické, tímto eventem Fénix skončil. Není po něm ani vidu ani slechu. Reklama veškerá žádná, v supermarketech k dostání není. Na webu pilsner-urguell.cz se dozvíte aktuální informaci, která je 7 měsíců stará a říká jak dopadl Pilsner Fest v loňském roce!!! Marketing tady padnul na hubu jak široký, tak dlouhý. Vzpomeňme reklamní kampaně Staropramenu. Cool lemon, nebo nefiltrovaný. V případě Prazdroje se mi na mysl vkrádá myšlenka, že jsou nějací opatrní. Jakoby po dvou leté práci svůj nový produkt nechtěli na trh uvést nijak horlivě.
Kdo chvíli váhá, již bez něj se děje
Jeden aby se pídil a na vlastní pěst toho bájného ptáka hledal. A tak jsem včera 5.3.2012 obdržel informaci, že se Fénix točí v hostinci U Kašpárka ve Strašnicích. Jdeme tam v 6ti lidech podívat se mu na perka a zdegustovat mladšího sourozence Plzně. Fénix se podává v zahnutých 0,4 sklenicích, které používá rovněž Brauerei Gebrüder Maisel na svůj Maisel´s Weisse. Doporučená cena 24 Kč byla hostinským upravena na 32 Kč. Pivo má tmavě oranžovo-okrovou barvu, je zakalené a pěna je hutná, bílá. Podává se se skrojkem pomeranče. Vyrobené je z plzeňského, pšeničného a karamelového sladu, extraktu z pomerančové kůry a koriandru. Na chuti je příjemně ovocné, v plnosti spíše prázdné se slabším chmelovým dozníváním. Stupňovitost 11,7° a obsah alkoholu 4,9%. Sklenice je stavěna na unikátní podtácky s dírou uprostřed. Jediným marketingovým HOT COUTURE počinem je QR kód na podtácku. Sejmul jsem ho androidem a dostal se na web: . Jenže … z telefonu se přes bránu zletilosti dostanete horko těžko.
Pivo to není špatné, nemám výtky. Pšenice je to dobrá, ovšem nikoliv výjimečná. Rozhodně jsou lepší. To co pokulhává je marketing. Na cílovou skupinu kterou deklarují, tedy 18-30 se vážně chodí jinak.
Postřehy „ad absurdum“
- pokud sníte ten pomeranč před vypitím piva, chutná pivo pochopitelně jinak
- pokud jej vymačkáte do piva, chutná pivo úplně jinak
- pokud jej odložíte do popelníku, bude tento zasviněný
- na veškerém skle ulpívá lepkavá kyselina obsažená v pomeranči
- Prazdroj svým marketingovým (ne) tahem učí konzumenty říkat: „To je ta nová Plzeň!“